015 241 11 51 [email protected]

Een land met 17 miljoen virologen, 17 miljoen gedupeerden. Een land met optimisten en pessimisten. Een land met dagdromers en doemdenkers. Ook een land van Tim van den Eijk, copywriter bij Sportief Besteed Groep. Tim neemt ons vanaf 1 april om de woensdag mee in zijn coroniale tijdperk.

Wie schrijft, blijft. Dat prachtige credo is me op het lijf geschreven. Noem het dus gerust mijn lijfspreuk. Vrij vertaald: met woorden wil ik zinnig zijn. Letterlijk. Mooi toch wat je met taal kunt doen? Lees de eerste 5 zinnen even terug en ontdek de taaltrucs en woordspelingen. Toch is het meer dan dat. Met woorden kun je tranen trekken, glimlachen toveren en mensen dichter bij elkaar brengen. Maar ook spreekwoordelijke rookgordijnen opgooien en de dingen net iets mooier maken dan ze zijn. Moeten we misschien toch eens wat beter naar die Rotterdammers luisteren? Geen woorden, maar daden…

De oplettende lezers, luisteraars en kijkers is het de afgelopen maanden ongetwijfeld opgevallen: de tientallen hartverwarmende pay-offs die in een campagne-pandemie de wereld over gingen. Copywriters en marketeers konden hun hart ophalen (en hun facturen versturen). Ze brachten ons samen met zalvende woorden en slowmotion drone video’s. Call to action verandert in Call to empathy. Wat was jouw favoriete campagne van de afgelopen maanden? Ik deel met alle liefde mijn favoriete oneliner met je:

“Juist door afstand te nemen, komen we dichterbij”

De empathie druipt er vanaf. Mooie ogenschijnlijke tegenstelling. Prachtige boodschap. Ik heb het idee dat we de intentie ervan ook nog eens echt met z’n allen voelen. Of hebben gevoeld? Want, al is het misschien nog veel te vroeg om achterom te kijken en te doen alsof de strijd is gestreden, we lijken ons allemaal een beetje bevrijd te voelen. We gaan er voorzichtig weer op uit. Trekken ons eigen plan. Angst en anderhalve meter vervagen. ‘De helden van nu’ geraken wat op de achtergrond. Langzaam komen we dichterbij het weer afstand van elkaar nemen. Wat zal er overblijven van alle mooie woorden?

Noem me een pessimist of zwartkijker. Ik hoop dat je gelijk hebt. Maar ik vraag me gewoon af hoe snel al onze mooie woorden hun waarde gaan verliezen. Net zoals goede voornemens op 3 januari vaak vooral slecht uitvoerbare plannen bleken. Wanneer we zijn uitgeklapt voor het zorgpersoneel, de bloemen bij de zorgcentra zijn gebracht, alle eenzame senioren een kaartje hebben gekregen. Wat blijft er dan nog over van “alleen samen”? Ik ben blij dat ik bij een organisatie werk waar we dagelijks proberen iets voor een ander te doen. Waar we werken aan een maatschappij waarin iedereen meedoet. Natuurlijk, dat doen we ook gewoon omdat het ons werk is. Omdat er vraag naar is en er een verdienmodel achter zit. Maar misschien ook wel omdat we allemaal de drive hebben om iets voor een ander te betekenen. Om écht iets te doen. De handen uit de mouwen te steken. En dan niet alleen voor het typen van 444 mooie woorden.

Tim van den Eijk is copywriter bij Sportief Besteed Groep, dé stichting die door de kracht van beweging mensen, diensten en organisaties met elkaar verbindt. SBG realiseert dé actieve en gezonde samenleving waarin iedereen meedoet.