Een land met 17 miljoen virologen, 17 miljoen gedupeerden. Een land met optimisten en pessimisten. Een land met dagdromers en doemdenkers. Ook een land van Tim van den Eijk, copywriter bij Sportief Besteed Groep. Tim neemt ons vanaf 1 april om de woensdag mee in zijn coroniale tijdperk.

De wekker gaat. Net als gister. Je pakt een douche. Net als gister. En bedenkt je. Net als gister. Dat vandaag verrekt veel weg heeft van gister. Net als gister. We zijn belandt in een soort vicieuze cirkel van deja vu’s. De dagen houden geen 1,5 meter afstand van elkaar, maar versmelten. Oké, de ene persconferentie is de andere niet. Maar de gemiddelde woensdag onderneemt vrij weinig om zich te onderscheiden van de toch al niet zo boeiende dinsdag. Enkel een snelle blik naar ‘rechtsonder-in-je-beeldscherm’ verraadt dat de tijd online wel degelijk doortikt. Yes, online draait de wereld door. Offline doet even niet mee. Of toch wel…

Geruisloos besloot het leven enkele weken geleden stiekem bij ons in huis te trekken en vervolgens een internetverslaving te ontwikkelen. Alles speelt zich af tussen de vier muren van het huis en de vier zijdes van het beeldscherm. Steden zijn youtubefilmpjes. Vergaderingen zijn calls. Feestdagen zijn livestreams. Kroegen zijn webshops. Mensen zijn accounts. Het klinkt als een slechte rip-off van Terminator, maar toch biedt het perspectief. Al is het nu niet erg creatief om het woord creatief nog te gebruiken, het is toch maar mooi creatief hoe organisaties zich online staande houden. Ik schets een voorbeeld.

Normaalgesproken zie je in de vakantieperiodes honderden Rijswijkse kinderen door het bos struinen, een les freerunnen volgen of dieren fotograferen bij de kinderboerderij. Binnen het project De Ontdekkers van Haaglanden Beweegt maken ze kennis met nieuwe hobby’s en talenten. En dan zit je ineens verplicht thuis in de meivakantie: kinderen verveeld, ouders gillend gek. Hoe mooi is het dan dat De Ontdekkers nu online quizzen, sporten, zingen en knutselen? Nu wil je je kinderen natuurlijk het liefst lekker buiten zien spelen, maar voor even is die tablet helemaal zo gek nog niet. Zo wordt het toch nog een toffe meivakantie. Al is het vooral online.

Speelt alles zich dan enkel online af? Zeker niet. Juist omdat we vandaag de dag meer typen dan praten en meer surfen dan lopen, lijken we de kleine offline momenten weer meer te waarderen. We komen er achter dat online niet zonder offline kan. En andersom. Juist daarom voelt de eigen tuin nu als een pretpark. Het blokje om in de straat als een stedentrip. Het praatje met de buren als een blinddate. Kijk maar om je heen: je ziet ’s avonds ineens stelletjes wandelen, vergeten hardlopers hebben de schoenen uit de kast gehaald, skeeleren is helemaal 2020 en er zitten zelfs weer gewoon mensen op de bankjes in het park. En als je heel goed kijkt… zie je zelfs tientallen senioren dansen op het balkon met de buurtsportcoaches van Delft voor Elkaar.

Tim van den Eijk is copywriter bij Sportief Besteed Groep, dé stichting die door de kracht van beweging mensen, diensten en organisaties met elkaar verbindt. SBG realiseert dé actieve en gezonde samenleving waarin iedereen meedoet.