Een land met 17 miljoen virologen, 17 miljoen gedupeerden. Een land met optimisten en pessimisten. Een land met dagdromers en doemdenkers. Ook een land van Tim van den Eijk, copywriter bij Sportief Besteed Groep. Tim neemt ons vanaf 1 april om de woensdag mee in zijn coroniale tijdperk.

“Ik kan niet in een glazen bol kijken” spookt het door mijn hoofd, terwijl ik naar mijn goudvis kijk die bedreven rondjes door zijn vissenkom zwemt alsof hij zichzelf probeert in te halen. Het is een zin die tegelijkertijd paniek veroorzaakt en rust geeft. Een combinatie van acht woorden die samen vast en zeker hot-topic, viral en trending zijn. Een uitspraak die afgelopen weken werd uitgesproken door virologen, economen, longartsen, ministers, antropologen en bedrijfskundigen. Alleen mijn buurman op de hoek weigerde en leek wél precies te weten hoe het allemaal af zou lopen.

Duikbril op, snorkel in en een overall aan waarmee hij afgelopen winter de boel heeft geplamuurd. Ik zit aan de tuintafel, schrijf een stuk tekst over een glazen bol en hoor een paar voetstappen stilhouden. Geen flippers gelukkig. Het is de buurman van de hoek in de zojuist beschreven indrukwekkende outfit. Nog voor ik subtiel kan uitbeelden dat ook ik aan het thuiswerken ben, brandt hij los. Ik word bedolven met een stortvloed aan woorden als ondergang, uitsterven en dag des oordeels. Op een creatieve manier weet hij zelfs het zwarte gat te betrekken. En het gekke: ik begrijp hem nog ook.

Nog voordat ik de juiste woorden ter reactie bij elkaar weet te rapen, scharniert de deur van de buurvrouw van nummer 5 open. Zonnebril op, zowaar al een korte broek en een nonchalante croissant in de hand. Ze werpt een achteloze blik op het opvallende tenue van de ‘diepzeeduikende stukadoor’. Een aanstekelijke schaterlach klinkt gevolgd door een soepele woordenstroom met thema’s als overdrijven, ontspannen en loopt wel los. Ze weet zelfs het recept van haar cupcakes te betrekken. En het gekke: ik begrijp haar nog ook.

De goudvis is gestopt met zwemmen en kijkt me recht in de ogen aan. Ik voel me lichtelijk betrapt, merk ik, maar wend mijn blik niet af. En terwijl ik in die glazen bol sta te staren, lijkt die onnozele goudvis me iets duidelijk te maken. Het gaat niet om linksom of rechtsom. Niet om gelijk of ongelijk. Niet om dag des oordeels of loopt wel los. Het gaat erom dat je blijft bewegen. Niet om jezelf in te halen, wel om jezelf opnieuw uit te vinden. Om als mens, maar zeker ook als organisatie creatief mee te bewegen. Om te veranderen van gedachte, ruimte, plek of toestand. Bewegen om niet stil te staan. Bewegen om vooruit te gaan. Bovenal bewegen om gezond te blijven.

Hoe blijf jij in beweging?

Tim van den Eijk is copywriter bij Sportief Besteed Groep, dé stichting die door de kracht van beweging mensen, diensten en organisaties met elkaar verbindt. SBG realiseert dé actieve en gezonde samenleving waarin iedereen meedoet.